Η αλήθεια είναι πως οι περισσότεροι έχουμε πολλές απορίες γύρω από τα αεροπλάνα και τη λειτουργία τους. Από το πώς πετούν και αν είναι ασφαλή, μέχρι το πώς λειτουργεί η τουλέτα και πού πηγαίνουν τα απόβλητα.
Μάλιστα, το τελευταίο είναι κάτι σαν… μυστήριο, καθώς γύρω από αυτό έχουμε ακούσει διάφορες θεωρίες και απίστευτες ιστορίες, όπως ότι τα περιττώματα πέφτουν στη γη και μπορεί κάποια από αυτά να σας… επιτεθούν καθώς περπατάτε αμέριμνοι.
Βέβαια, αυτός είναι
κατά κάποιο τρόπο ένας μύθος – και ο πιο δημοφιλής θα λέγαμε – ειδικά σήμερα, μιας και η πραγματικότητα είναι διαφορετική, αφού οι τουαλέτες υψηλής τεχνολογίας στα νέα αεροσκάφη δεν αδειάζουν το περιεχόμενό τους παρά μόνο όταν προσγειωθούν στο έδαφος.Ας δούμε, λοιπόν, παρακάτω πώς λειτουργούν οι τουαλέτες στα αεροσκάφη στα 40 χιλιάδες πόδια, αλλά και τι ισχύει με κάποιες άλλες γενικότερες απορίες που έχουμε συνήθως για τα αεροπλάνα.
Η αλήθεια για το καζανάκι
Η χρήση νερού στο καζανάκι των αεροπλάνων δεν είναι δυνατή λόγω των περιορισμών βάρους των αεροσκαφών. Έτσι, το συνηθισμένο σύστημα εκκένωσης (evac) χρησιμοποιεί διαφορική πίεση αέρα για να αδειάσει τη λεκάνη. Όταν πατηθεί το κουμπί στο καζανάκι, ανοίγει μία βαλβίδα στο κάτω μέρος της λεκάνης της τουαλέτας, η οποία τη συνδέει με έναν σωλήνα από κάτω. Το άνοιγμα της βαλβίδας δημιουργεί κενό που απορροφά ό,τι βρίσκεται στη λεκάνη.
Πού πηγαίνουν τα απόβλητα
Οι λεκάνες της τουαλέτας είναι επικαλυμμένες με τεφλόν. Έτσι τίποτα δεν κολλάει, καθώς η διαφορική πίεση καθαρίζει τα πάντα πολύ γρήγορα. Οι δεξαμενές αποβλήτων, όπου καταλήγουν όλα όσα μπαίνουν στην τουαλέτα, βρίσκονται συνήθως στο πίσω ή το μπροστινό μέρος του αεροπλάνου.
Φυσικά, μια δεξαμενή που έχει γεμίσει πρέπει να αδειάσει. Έτσι, σε αυτό το σημείο επιστρατεύονται τα λεγόμενα «βαγόνια του μελιού» (honey wagons): Πρόκειται για οχήματα εξυπηρέτησης του αεροδρομίου, τα οποία αδειάζουν τη δεξαμενή και μεταφέρουν το περιεχόμενό της για επεξεργασία στον χώρο του αεροδρομίου.
Ο μύθος του «μπλε πάγου»
Ο μπλε πάγος δεν είναι μόνο κάτι που μπορεί να θαυμάσει κάποιος στην Ανταρκτική – είναι επίσης η ονομασία που δίνεται στις τυχαίες απορρίψεις λυμάτων αεροπλάνων. Τα αεροπλάνα ποτέ δεν εκτοξεύουν σκόπιμα τα απόβλητα της τουαλέτας τους στην ατμόσφαιρα, ούτε καν σε παλιότερες εποχές. Ωστόσο, αν παρουσιαστεί διαρροή στον σωλήνα απόρριψης, δεδομένου ότι οι θερμοκρασίες στο μέσο του αέρα είναι πολύ κάτω από το μηδέν, κάθε υγρό που βγαίνει αυτόματα παγώνει.
Φτάνει λοιπόν σε ένα σημείο που το «φορτίο» γίνεται πολύ βαρύ και, δεδομένου ότι δεν μπορεί να προσκολληθεί στον πίνακα εξυπηρέτησης της τουαλέτας, πέφτει έξω με τη μορφή «μπλε πάγου». Αυτό ήταν αρκετά συνηθισμένο μέχρι τη δεκαετία του 1980, όταν θεσπίστηκε νομοθεσία που απαγόρευε την απογείωση όταν υπήρχε οποιαδήποτε διαρροή στο σύστημα τουαλέτας ενός αεροσκάφους.
Τα ζεστά γεύματα
Αφήνουμε τις απορίες με την τουαλέτα και πάμε σε άλλες δύο δημοφιλείς απορίες των ταξιδιωτών για τα αεροπλάνα και τι συμβαίνει όταν πετούν στα 40 χιλιάδες πόδια.
Μία από αυτές τις απορίες, είναι τα γεύματα. Η προετοιμασία του φαγητού είναι μια πολύπλοκη διαδικασία με αυστηρούς κανονισμούς υγιεινής που πρέπει να τηρούνται. Τα πιάτα προετοιμάζονται από εταιρείες τροφοδοσίας που συνήθως εδρεύουν στο αεροδρόμιο, πριν φορτωθούν στο αεροσκάφος. Μέχρι εδώ, καλά. Σκεφτείτε όμως ότι στη συνέχεια θα πρέπει εκατοντάδες γεύματα να ζεσταθούν ταυτόχρονα. Ενώ στις πτήσεις μεγάλων αποστάσεων, όπου τα γεύματα συχνά καταψύχονται, το πράγμα γίνεται ακόμη πιο δύσκολο.
Οι περισσότεροι φούρνοι αεροπλάνων μπορούν να χρησιμοποιήσουν είτε συναγωγή είτε ατμό για τη θέρμανση, και χωράνε μέχρι 40 ή 50 γεύματα ταυτόχρονα. Οι φούρνοι μένουν εκτός λειτουργίας κατά τη διάρκεια της απογείωσης, καθώς το αεροσκάφος χρειάζεται όλη τη διαθέσιμη ισχύ από τους κινητήρες και υπάρχει κίνδυνος υπερφόρτωσης του ηλεκτρικού συστήματος.
Το καυτό νερό
Έχετε ακούσει ποτέ τη συμβουλή να μην πίνετε τσάι ή καφέ σε αεροπλάνο; Το μη εμφιαλωμένο νερό προέρχεται από μια δεξαμενή κρύου νερού επί του αεροσκάφους, η οποία παρέχει νερό για ολόκληρο το αεροπλάνο, από τις τουαλέτες μέχρι τις κουζίνες.
Παρά τη συμβουλή να αποφεύγονται ο καφές, το τσάι και ο πάγος, ο Nigel Jones, έμπειρος μηχανικός αεροσκαφών, διαβεβαιώνει στο CNN ότι το ζεστό νερό έχει θερμανθεί σε σημείο που σκοτώνει τα περισσότερα βακτήρια. Επίσης, το νερό περνά από επεξεργασία, όπως υπεριώδες φως, πριν προστεθεί στη δεξαμενή.
Πηγή: CNN
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου