Οι τιμές χωρίς σύμβολα, τα μεγάλα πιάτα και τα «παραμυθένια» ονόματα – δείτε πώς ο κατάλογος του εστιατορίου επηρεάζει την ψυχολογία σας και σας οδηγεί να πληρώνετε… περισσότερα.
Όταν καθόμαστε σε ένα εστιατόριο και ξεφυλλίζουμε τον κατάλογο, δύσκολα φανταζόμαστε ότι πίσω από τη σχεδίασή του κρύβεται μια σειρά από ψυχολογικά κόλπα που στόχο έχουν να μας κάνουν να παραγγείλουμε πιο ακριβά πιάτα. Στην πραγματικότητα, πολλά
εστιατόρια αξιοποιούν τεχνικές μάρκετινγκ και γνώση της ανθρώπινης συμπεριφοράς, ώστε να αυξήσουν τον μέσο λογαριασμό ανά πελάτη — και οι περισσότεροι από εμάς δεν το αντιλαμβανόμαστε.Το κόλπο με το σύμβολο του νομίσματος
Ένα από τα πιο συνηθισμένα τεχνάσματα είναι η απουσία του συμβόλου του νομίσματος (€) δίπλα στην τιμή. Όταν οι τιμές εμφανίζονται σκέτες —π.χ. «14.50» αντί για «14,50 €»— ο πελάτης δεν αντιλαμβάνεται άμεσα ότι πρόκειται για έξοδα. Ψυχολογικά, ο αριθμός φαίνεται πιο ουδέτερος και η απόφαση για παραγγελία γίνεται ευκολότερα.
Συνήθως, τα πιο ακριβά ή τα πιο επικερδή για την επιχείρηση πιάτα τοποθετούνται στις πρώτες γραμμές του μενού, γνωρίζοντας ότι οι περισσότεροι πελάτες δεν διαβάζουν ολόκληρο τον κατάλογο αλλά σταματούν στις αρχικές επιλογές. Παράλληλα, τα εν λόγω πιάτα συχνά εμφανίζονται με έντονα γράμματα, κουτάκια ή έγχρωμες επισημάνσεις, ώστε να ξεχωρίζουν οπτικά.
Ονόματα που «ανεβάζουν» την αξία
Μια «απλή σπανακόπιτα» μπορεί να μετατραπεί σε «παραδοσιακή σπανακόπιτα με φύλλο ανοιγμένο στο χέρι και φέτα ΠΟΠ». Οι περιγραφές με συναισθηματικό ή πολιτισμικό βάρος —όπως «χειροποίητο», «σπιτικό», «από το χωριό», «παραδοσιακή συνταγή»— προσθέτουν αξία στο μυαλό του πελάτη και νομιμοποιούν την υψηλότερη τιμή, χωρίς να αλλάζει απαραίτητα η σύσταση του πιάτου.
Πιάτα – γίγαντες, μερίδες… μικρές
Η παρουσίαση παίζει επίσης ρόλο. Πολλά εστιατόρια επιλέγουν να σερβίρουν σε υπερμεγέθη πιάτα, ώστε η μερίδα να δείχνει μικρότερη. Αυτό οδηγεί σε επιπλέον παραγγελίες (π.χ. σαλάτα, ορεκτικό ή συνοδευτικά), ενώ το καλαίσθητο στήσιμο δίνει την εντύπωση πολυτέλειας.
Την επόμενη φορά που θα παραγγείλετε έξω, ρίξτε μια πιο προσεκτική ματιά στον κατάλογο. Μπορεί να ανακαλύψετε ότι… τελικά επιλέξατε με βάση το design, κι όχι την πείνα σας!

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου